Skip to main content
Evenement aanmelden

Zeeweg toch niet volgend jaar op de schop

By Redactie
Laatste update:

De provincie is momenteel bezig met een onderzoek om de verkeersveiligheid op de Zeeweg N200 tussen Overveen en Bloemendaal aan Zee te optimaliseren. Diverse wensen, ideeën en maatregelen van experts en belanghebbenden zijn geëvalueerd en samengevoegd in verschillende scenario’s. In tegenstelling tot eerdere aankondigingen zal er echter geen herinrichtingsplan voor de weg in 2024 worden voorgelegd.

Dit plan wordt afgestemd op een bredere studie waarin de gemeenten in Zuid-Kennemerland en de provincie streven naar een goede bereikbaarheid van de gehele kust. Hierbij ligt de focus zowel op het verminderen van overlast en files als op het bevorderen van het openbaar vervoer en fietsgebruik. Om een weloverwogen keuze te maken voor een van de Zeewegvarianten en de uitvoering ervan, zijn de resultaten van dit bredere onderzoek van essentieel belang.

Gedeputeerde Jeroen Olthof licht toe: “Het lopende onderzoek naar de Zeeweg beoogt een plan op te leveren voor een veiligere inrichting van de weg tijdens het grootschalig onderhoud vanaf 2028. Hoewel we oorspronkelijk van plan waren om al in 2024 enkele maatregelen te treffen, nemen we nu een pas op de plaats.” Deze beslissing is genomen vanwege de gezamenlijke inspanningen van de provincie en de gemeenten om de bereikbaarheid van de kust in Zuid-Kennemerland te waarborgen.

De Zeeweg (N200) is een provinciale weg die door een prachtig duinlandschap slingert en al meer dan 100 jaar bestaat. Dankzij de inbreng van omwonenden en andere betrokkenen zijn er al veel mogelijke oplossingen bekend voor een verkeersveilige Zeeweg. Deze inzichten worden meegenomen in het bredere onderzoek naar de bereikbaarheid van de gehele kust in de regio.

In de Zeewegstudie staan niet alleen verkeersveiligheid, maar ook verkeersgedrag, de uitstraling van het Nationaal Park Zuid-Kennemerland, natuurbehoud en doorstroming centraal. Deze aspecten zijn belangrijke aandachtspunten die worden meegenomen bij de verdere uitwerking van het herinrichtingsplan. Beide lopende onderzoeken vertonen een overlapping met betrekking tot de doorstroming van het verkeer, bijvoorbeeld wat de impact van de verschillende Zeewegvarianten is op aangrenzende wegen. Dit vereist nader onderzoek.

Dit houdt in dat er in 2024 geen significante maatregelen zullen worden genomen vóór het grootschalig onderhoud aan de Zeeweg. Eerder zijn er al afspraken gemaakt over kleinere aanpassingen aan de Zeeweg. Zo zal de provincie bij de Kop van de Zeeweg verkeersdrempels plaatsen en wordt de maximumsnelheid verlaagd naar 50 kilometer per uur vanaf camping De Lakens tot aan de boulevard Barnaart. Dit draagt bij aan een verbetering van de verkeersveiligheid, met name voor fietsers en voetgangers.

Deel dit artikel op de socials!

Tip voor de redactie?

redactie@zandvoortinside.nl